Recursos per a pensar i sentir la cultura de pau a l’aula

El dia 30 de gener és el dia de la Pau i molts centres educatius ho celebren, d’altres fan un treball continuat al llarg de l’any amb diferents accions i propostes que porten a les aules.


Des de Mediam ja fa vora de sis anys que anem treballant a l’aula acompanyant grups i observant el seu funcionament. Per fer-ho ens hem recolzat en dinàmiques i propostes que poguessin ser motivadores pels infants.

Fruit d’aquests anys de treball hem volgut elaborar un Manual – RECURSOS PER PENSAR I SENTIR LA CULTURA DE PAU A L’AULA amb la col·laboració d’Avalon i Educació Participant, on hem seleccionat un seguit de recursos que els i les docents podeu aplicar a l’aula. Són jocs, dinàmiques i espais per construïr diàlegs i reflexions.

El camí comença des de la figura del DOCENT FACILITADOR/A, la persona que acompanya al grup i que fa propostes on els alumnes aprenen a conèixer-se millor, a interrelacionar-se amb l’altre, a compartir idees i visions diferents, a generar un concepte de grup, i per últim a ampliar aquesta mirada al món.

I perquè parlem del /la docent facilitador? Perquè és més important el com, que el què fem. Les dinàmiques són petits detonants i la mirada i intenció que la docent posa és realment l’element clau. Quan un docent es col·loca el barret de facilitador comença a observar el grup amb mirada curiosa, a escoltar aquelles coses que normalment no escolta, a sentir i deixar-se sentir amb el grup.

Un element transversal i molt present en l’evolució d’un grup són les habilitats que anem construint en relació amb la gestió de conflictes i en aquest manual hi té un espai de treball exclusiu, per avançar amb  les diferències i aprendre a construir des de la diversitat. 

A l’aula apostem per un treball socioafectiu acompanyat d’eines com la mirada restaurativa i la comunicació no violenta CNV,  que ens ajuden a poder construir comunitat, a cuidar-nos com a grup i avançar plegats/des.

La selecció de material respon a aquesta mirada mediadora i el nostre objectiu és que sigui un material que el /la docent pugui anar aplicant a l’aula al llarg de tot un any,  escollint entre unes 60 propostes,  aquelles  que s’adapten a l’edat o cicle formatiu de cada grup.

I finalment en aquest manual trobareu un seguit d’exemples que parteixen des de la metodologia Aprenentatge i Servei (#ApS), on l’alumne desprès de rebre un seguit d’aprenentatges, duen a terme accions impulsades per ells mateixos. Són accions que contribueixen i en aquest cas ajuden a fomentar una cultura de pau. Aquest és un nou enfocament, que transforma els alumnes en agents actius de canvi.

Esperem que  sigui un material útil i pràctic i que pugueu gaudir redescobrint els vostres grups.