Mediació des dels ulls adolescents

Aquest any hem dut a terme el projecte “els Drets Humans a les nostres mans” amb el centre educatiu Mare del Diví Pastor. Hem pogut treballar amb els alumnes de 3 de l’ESO, un grup que des del primer dia va mostrar mil ganes i entusiasme en les activitats i dinàmiques que hem compartit amb ells.

Al llarg del primer trimestre vam cultivar la cohesió, element clau per poder avançar amb un grup. Són un grup que es coneix des de fa molt temps, amb molta estima entre els companys i companyes i, a voltes, amb tendència a fer petits grups amb les persones que es fan més.

L’Aina, la tutora, ens va compatir les necessitats del grup i vam decidir dedicar un trimestre per implementar el projecte de la Mediació com a Eina d’Aprenentatge al llarg del segon trimestre.

Mediació, role play i aprenentatge

El projecte de la Mediació com a Eina d’Aprenentatge és una proposta formativa innovadora que aposta per l’aprenentatge vivencial, basat en el role play, amb l’objectiu que els infants i joves descobreixin i coneguin amb profunditat conflictes bèl·lics reals a través de la mirada mediadora.

En aquest projecte ens han acompanyat, a part de la tutora, l’Aina, els facilitadors Curro Palacios, el Joaquin Prieto, el Carles Pascual i el Pol Miquel, autors del projecte.

Aquest projecte ha permès introduir conceptes de cultura de pau i de drets humans que hem estat treballant amb els joves a l’aula. En aquest cas, el conflicte bèl·lic que hem treballat és el de la Guerra de Secessió dels Estats Units, ja que un dels motius del conflicte va ser referent a l’abolició de l’esclavitud i, per tant, està molt relacionat amb els drets humans.

Aquestes sessions han estat dissenyades des d’una metodologia vivencial, el role play, que ha fet que els joves gaudissin d’una experiència immersiva. A l’inici, els joves no coneixen gaires coses sobre aquest conflicte i ha estat interessant veure com anaven descobrint al llarg de les tres sessions que ha durat el projecte.

De la polarització a la col·laboració

En el primer moment de la dinàmica, la classe s’ha dividit en tres grups: dos que feien de part i un grup d’alumnes-mediadors. Cada grup disposava d’informació sobre el seu grup: qui era, què volien i de quins recursos disposaven.

En les primeres fases, les posicions dels dos grups estava totalment oposada. Això ha generat una gran polarització que ha donat lloc a un debat intents. Cada grup tenia unes necessitats a satisfer i aquestes molt diferents de cada grup. Aquesta situació ha donat lloc a un debat intents entre les dues parts. Els alumnes-mediadors poc han pogut fer a part de ser testimonis de la situació.


El facilitador Curro Palacios observant un intens combat dialèctic entre les dues parts en la primera sessió.


Les representants dels dos grups fixant les posicions dels dos bàndols.

Al llarg de la segona sessió, cada grup rebia més informació així com una fitxa amb tècniques de la mediació, com preguntes obertes, parafraseig o creació d’agenda. A la vegada, els facilitadors hem acompanyat els alumnes-mediadors per ajudar-los a preparar la sessió. La idea de fons és la de cultivar la mirada mediadora i fer servir tècniques pròpies de mediació per a fomentar el diàleg.

Ens ha sorprès la rapidesa amb la qual els joves han entès els conceptes i com han fet servir les tècniques de mediació. El grup d’alumnes mediadors ha introduït la sessió conjunta d’una forma que ha fomentat el diàleg i ha rebaixat la tensió. Els grups han utilitzat les tècniques i han tingut a sensació que per primer cop des de l’inici de les sessions es podia parlar.

Al final de la segona sessió va acabar amb la creació d’una agenda conjunta. Aquest fet va posar els joves en un plànol de treball cooperatiu.


Una de les parts s’està per anar a la sessió conjunta amb el facilitador Joaquin Prieto. Hi ha nervis!

Els Drets Humans a l’aula

Una de les coses que més ens ha sorprès de la dinàmica que hem portat a l’aula és descobrir com aquest grup de joves ha reflexionat sobre temes com l’esclavitud, la llibertat de les persones i l’aposta per la pau per sobre la confrontació.

En aquesta línia, el que defensaven és que qualsevol persona té dret a ser lliure i ha de tenir llibertat de poder escollir. La majoria dels joves desconeixien la Guerra de Secessió i el tema de l’esclavitud els hi quedava molt lluny.

Per aquest motiu, parlar i reflexionar sobre els conflictes del passat ens ha ajudat a prendre consciència de per què és important tenir un paper actiu en la defensa dels drets humans. Veure el passat i descobrir que no sempre s’han garantit els drets humans ha ajudat als joves tenir més perspectiva i a descobrir coses sobre el nostre passat.

Una de les parts, interpretada pel facilitador Carles Pascual, acompanyada per un grup increïble de joves que estan duent a terme preguntes obertes per conèixer més del conflicte.

Reflexions finals sobre el projecte

Ha estat un projecte intens, molt vivencial i farcit de moments memorables. Com a facilitadors valorem molt positivament la participació i les reflexions que ens han compartit els joves. Realment hem pogut veure de primera mà com quan són els joves els que tenen la paraula i treballen conjuntament es fomenta el pensament crític i es fa evident que té molt sentit formar els joves en eines de gestió de conflictes per tal que les puguin aplicar a la seva vida.

Reflexionar sobre conflictes bèl·lics i fent-t’ho convertint els joves en agents actius del canvi és un repte i una necessitat social donat que són el futur. Cultivar una mirada crítica i reflexiva vers aquestes temàtiques socials fomenta la sensibilització. A la vegada, entendre el passat ens permet aprendre dels erros i dotar-nos d’eines per afrontar els reptes futurs.

Aquest projecte no hauria estat possible sense la motivació i implicació de la classe, el compromís de l’Aina i la sensibilitat dels facilitadors.

Tags:
,