Ens ajudem a créixer

La pandèmia, els confinaments, les mascaretes i els grups bombolla ens han afectat i modificat la nostra vida, però sobretot ha tingut un impacte en la rutina dels més menuts.

Els infants estaven acostumats a anar a l’escola, compartir moments de creixement amb els seus amics i amigues, a poder jugar amb gent d’altres cursos. Tot això va canviar de la nit al dia. Ara, a poc a poc, sembla que tornem a recuperar aquesta sensació de normalitat.

Ens queda saber, però, com tornem a l’escola? Com estan els infants i joves després d’aquest període? Què és el que necessiten?

El curs 2020/2021 van iniciar un projecte l’Aprenentatge i Servei (APS) amb l’escola de Bosc de Montjuïc. Un projecte que es va veure afectat per la situació de pandèmia. Nosaltres gaudim amb les sessions presencials, del contacte i el caliu de poder treballar cara a cara i conjuntament per millorar les relacions humanes dins del centre.

Amb aquesta motivació i veient la importància de recuperar les relacions dels infants vam iniciar el programa de Coaching. En aquest programa, cada estudiant de cinquè acompanyaria un infant de segon. Amb aquest espai es volia fomentar les relacions entre estudiants de diferents cursos, creant un espai per millorar habilitats i per teixir les relacions que l’aïllament havia deteriorat.


Els infants i joves de cinquè i segon compartint el projecte en el privilegiat pati de l’Escola de Bosc de Montjuïc.

Des de Mediam, dissenyem els projectes amb un objectiu i una metodologia, tot i que són els participants els que al final determinen com evoluciona i com es desenvolupa de la mediació.

Tal com afirma M. Carme Boqué, la mediació té una part de ciència i una part d’art, és a dir, una part de coneixement i una part de creativitat, molt pròpia també dels infants i joves.

Què ens ha sorprès?

Dels estudiants de segon ens ha sorprès les seves ganes d’aprendre i com han creat un vincle especial amb el seu mentor. També havíem percebut que aquests infants necessitaven atenció i sentir-se escoltats i han gaudit aquest espai individualitzat on ells eren els protagonistes.

Dels estudiants de cinquè ens ha fascinat la seva responsabilitat i la seva motivació en el projecte. Des del primer dia han preparat tots els materials per les sessions, han compartit els llibres que més els hi agradaven, han ajudat a millora la lectura, l’escriptura i la comprensió matemàtica i el més important: han connectat amb els infants de segon que mentoritzaven. A més a més, s’han espavilat per aprendre com explicar i compartir el que saben. Han descobert, amb alguna frustració en alguns moments, que ensenyar és difícil i que requereix una gran dosi de paciència.


Un estudiant de cinquè realitzant la valoració de la sessió al costat d’infant de segon.

La valoració del projecte ha estat positiva, tant per les tutores, infants i famílies. A partir de la segona sessió els infants van començar a funcionar de forma autònoma. Tot i que la tutora de cinquè feia recordatoris setmanes, els estudiants ja tenien present el disseny de la propera sessió i el que volien compartir amb els estudiants de segon. Des de l’escola, han compartit també la seva experiència del projecte:

Projecte d’acompanyament 5è- 2n.

Aquestes sessions han servit per millorar l’autonomia, la responsabilitat, la capacitat d’escoltar i la de connectar amb els altres. Des de Mediam, creiem que és important crear espais per tornar a connectar els infants i joves, famílies i professorat després d’aquest període d’aïllament que ens ha portat la pandèmia. La llibreta del Coach com a projecte es queda a l’escola, amb la idea que sigui un projecte sostenible en el temps i que dos grups més agafin el relleu el pròxim any.


La llibreta, el full de ruta que ens ha acompanyat en aquest viatge! 


Tàndem treballant la comprensió lectora en un magnífic dia solejat!

Tags: