Els joves diem NO a la discriminació

En el tercer trimestre, a l’escola Mare del Diví Pastor del carrer Bailèn, els joves del grup de 3 d’ESO han dut a terme un servei per a la nostra entitat, Mediam.

Al llarg de primer i segon trimestre hem estat cultivant noves formes de comunicar-nos, per mitjà de la Comunicació no Violenta i els cercles de diàleg. A la vegada, els joves han incorporat la mirada mediadora i tècniques de mediació per mitjà d’un projecte de role play que vam dur a terme al llarg del segon trimestre.

El projecte elaborat al llarg del curs ha estat  basat en la metodologia APS. L’aprenentatge ha estat des del prisma competencial i s’ha centrat en la millora de les capacitats comunicatives, el treball en equip i el desenvolupament de la mirada mediadora

En el tercer trimestre vam iniciar l’apartat de servei, que és el que us compartim aquí:

Pluja d’idees

Abans de començar el servei vam estar codissenyant amb l’Aina, la tutora, quines característiques havia de tenir. Les dinàmiques relacionals, la personalitat dels joves i els interessos van tenir un paper clau en aquesta primera fase.

A la primera sessió vam acompanyar als joves la definició de l’esquelet del servei. Com que no era el primer servei que duien a terme, ens va resultar senzill compartir la metodologia amb el grup.

Vam acordar que el servei seria l’elaboració d’un vídeo per a Mediam on els joves parlarien, reflexionarien i durien a terme una tasca de sensibilització sobre temes que preocupen als joves en general. Els hi vam preguntar si aquest vídeo podria servir per compartir-lo a altres centres educatius i van estar encantats amb la idea.

En la primera pluja d’idees, els joves van compartir amb molta sinceritat quins eren els temes o problemàtiques que més els preocupaven:

  • Masclisme
  • Racisme
  • Contaminació: plàstics al mar, extinció d’espècies i destrucció de la natura.
  • Covid: conseqüències derivades de la pandèmia.
  • Guerra
  • Relacions no violentes, amabilitat i igualtat entre persones
  • Homofòbia

Finalment, vam cloure la primera sessió amb una idea: agafar tres dels temes lligats des d’una única mirada: la no discriminació. Els temes escollits van ser el masclisme, el racisme i l’homofòbia. 

Respecte a la forma de treball, van decidir fer que hi hauria tres grups de treball, per temàtica, però que la presentació seria conjunta. 

Preparació

A partir d’aquí han fet feina en tres grups per investigar sobre aquests temes i posteriorment dur a terme alguna acció per sensibilitzar la resta de companys i companyes de la classe. L’aprenentatge que han realitzat fins aquest punt està relacionat amb el treball en equip, la comunicació conscient i la capacitat de resoldre els problemes de forma autònoma. 

En l’àmbit de contingut, les performances que han escollit demostren una gran sensibilitat i capacitat creativa. Respecte a cada grup:

Grup de treball sobre temàtica masclista: Van planificar tres escenes que poden succeir de forma desgraciadament quotidiana amb una música de fons relacionada amb el tema. No parlaven en cap moment i tot estava basant en el moviment del cos. Entre cada una de les escenes van llegir un poema que alineat amb el missatge que volien transmetre.

Grup de treball sobre el masclisme: Van decidir apostar per dur a terme quatre escenes quotidianes que alguns dels joves del grup havien experimentat. La potència de l’actuació va reflectir la dura vivència d’algun dels joves que havia sofert discriminacions racistes. En aquest grup van apostar per recórrer a l’humor a l’hora d’escollir la posada en escena.
Grup de treball sobre l’homofòbia: Aquest grup va decidir-se per una exposició més teòrica, car que van veure que era necessari aportar claredat sobre el tema. Van cercar i compartir informació i van decidir fer dues parts, una part més informativa i una altra de recollida de testimonis reals que servissin per visibilitzar les discriminacions que pateixen les persones del col·lectiu.

Gala final

Respecte a les obres finals, el resultat van posar a la llum alguns nervis i pors escèniques. A l’hora de fer el tancament vam valorar el fet que havien sortit de la zona de confort. A vegades no és fàcil sortir a l’escenari, però el més important ja estava fet: havien treballat en grup, s’havien comunicat amb els companys per desenvolupar les idees i el resultat que havíem gravat era un material molt potent.

En aquest sentit, vam agrair la seva predisposició, sensibilitat i sinceritat que ens havien compartit.

Reflexions 

El fet de donar llibertat i empoderar els joves perquè escollissin grup, tema i metodologia va fer que se sentissin empoderats i que les idees que desenvolupessin fossin potents, complexes i amb una gran sensibilitat pels temes a tractar.

Ens va sorprendre la gran sensibilitat d’aquest grup a l’hora de tractar les temàtiques així com la gran creativitat que van demostrar. A l’hora de valorar el vídeo, creiem que la sinceritat i profunditat que transmeten els joves servirà d’inspiració per altres centres educatius. Molts d’aquests joves ens van compartir algunes de les situacions masclistes, racistes i homofòbiques que havien patit i nosaltres ho recollim com un gran tresor.

Tanquem el curs valorant molt positivament l’acollida que ens ha donat aquest grup i amb moltes ganes de tornar-nos a veure el setembre.